- La pianista Maria João Pires va inaugurar ahir el II Festival de Piano Iturbi davant 1.200 espectadors, persones que li van dedicar llargs i entusiastes minuts d’aplaudiments i ‘bravos’ en un exitós començament del festival
- Francisco Coll, “el compositor espanyol amb major projecció internacional”, ha estrenat hui Les lògiques exquisides, una obra per encàrrec del festival; i Javier Costa ho farà amb les peces Preludis efímers i Remember me!!
- La pianista asturiana Noelia Rodiles oferirà un programa en el qual alternarà obres de Schubert i dels compositors espanyols David del Puerto i Jesús Rueda en L’Almodí, el diumenge a les 12h
- Liber Quartet, amb els pianistes Carlos Apellániz i Óscar Oliver, i Javier Eguillor i Jesús Salvador “Chapi” (percussió), interpretaran obres de Gershwin, Bartók i Stravinski en La Beneficència, el diumenge a les 19.30h
- La intensa programació, que continua este cap de setmana i fins al 4 de novembre, acull un total de nou concerts en els quals participen un total de 25 músics de referència
València, 29 d’octubre de 2022
El II Festival de Piano Iturbi, que organitza la Diputació de València, va arrancar ahir la seua segona edició amb el recital que va oferir la pianista Maria João Pires en el marc de la temporada d’abonament de Tardor 2022 del Palau de la Música, en el Auditori del Palau de les Arts. La programació, que continua este cap de setmana i fins al 4 de novembre, acollirà un total de nou concerts en els quals participaran un total de 25 reconeguts músics espanyols i estrangers.
Pires va tornar a satisfer ahir les expectatives dels afeccionats i melòmans valencians que li van dispensar un altre gran acolliment, després d’actuar fa tan sols uns dies, el 19 d’octubre, amb la Orquestra de València en el Teatre Principal. Unes 1.200 persones van gaudir d’un recital en el que la pianista lusitana va interpretar, en la primera part, la Sonata en La major, opus 120 D 664 de Schubert i la Suite Bergamasque de Debussy; en la segona, va abordar la Sonata en Si bemoll major, D 960, també del compositor austríac. Els unànimes i entusiastes ‘bravos’ i aplaudiments van propiciar que, fora de programa, regalara la Primera arabesca de Debussy, que va suposar el tancament de tan exitós començament de festival.
Dissabte 29 d’octubre al migdia, en el Centre Cultural La Beneficència, han actuat Quintets amb piano I, el grup format per Luis Fernando Pérez (piano), Juan Luis Gallego i Santiago Juan (violins), David Fons (viola) i David Apellániz (violoncel), en el qual s’estrenat amb caràcter absolut el quintet Les lògiques exquisides, del reconegut compositor valencià Francisco Coll, obra encàrrec del propi Festival de Piano Iturbi. Van completar el programa els Quintets per a piano i cordes de Schumann i Xostakóvitx.
L’estrena ha posat de manifest “eixa mescla extrema de contraris, de fantasia, arravatament i embadaliment” de la música de Coll, tal com apunta Pablo L. Rodríguez. És el compositor amb “major projecció internacional”, segons exposa el crític Juan Lucas en les notes al programa, en les quals analitza esta peça escrita en dos moviments enllaçats entre si: “el primer, molt viu i actiu, és una espècie de rondó en el qual l’explosiu material es va desenvolupant entre ritmes angulars i insistents patrons. El segon, en marcat contrast, és un ària lenta, contemplativa alhora que molt expressiva i intensa”.
A la vesprada, en L’Almodí a les 19.30h, els pianistes Bartomeu Jaume i Xavier Torres, amb el programa Obra per a piano de Javier Costa, interpretaran el catàleg pianístic complet del compositor de Paiporta, inclosos altres dos estrenes absoluts: Preludis efímers i Remember me!!, en un concert que compta amb la col·laboració del Cicle de Cambra del Palau de la Música.
Costa assenyala que les sis obres per a piano recollides en este monogràfic “naixen com a música intimista pensada i recreada en diferents climes i intencions expressives de manera que una mínima idea, a vegades un ritme, una sonoritat o un gest, sosté el discurs musical que pretén ser auster en recursos i ampli en el seu desplegament”. El músic valencià apunta que “Preludis efímers recrea la ressonància de l’instrument, efímera per naturalesa; i Remember me!! s’inspira en l’ària El lament de Dido, de l’òpera Dido i Enees, de Purcell”.
Repertori clàssic i contemporani
La pianista asturiana Noelia Rodiles oferirà un recital en el qual abordarà un programa que alternarà obres de Schubert (Impromptus i Moments musicals) i dels compositors espanyols David del Puerto (tres peces de Sis capritxos sense títol), i Jesús Rueda, amb la Sonata número 5, “The Butterfly Effect” que clausurarà l’actuació en L’Almodí, el diumenge 30, a les 12h.
Rodiles aposta pel diàleg entre el gran repertori clàssic i romàntic i la creació actual com una de les seues senyes d’identitat. Després del llançament del seu primer disc, amb obres de Ligeti i Schubert, la crítica la va reconéixer com “un dels més sòlids valors del pianisme internacional”, i destacava la seua versatilitat i una “musicalitat i refinament admirable”. El seu segon disc, The Butterfly Effect, va meréixer el Melómano de Oro entre altres reconeixements, i reuneix obres de Schumann, Schubert i Mendelssohn-Bartholdy, Rueda, Del Puerto i l’enregistrament d’una peça de Joan Magrané que va obtindre una nominació als premis Grammy Llatins.
Liber Quartet, format pels pianistes Carlos Apellániz i Óscar Oliver, Javier Eguillor (timbals i percussió) i Jesús Salvador Chapi (percussió), interpretaran la Rapsòdia en blue de George Gershwin i obres de Bartók (Sonata per a dos pianos i percussió) i Stravinski, de qui tocaran la versió per a dos pianos que va preparar el propi compositor de La consagració de la primavera (Centre Cultural La Beneficència, 30 d’octubre a les 19.30h).
La rapsòdia de Gershwin és una versió per a dos pianos d’Apellániz i Oliver, “a manera d’homenatge als germans José i Amparo Iturbi, que varen ser els primers a interpretar-la en el Carnegie Hall en 1938”, apunta en les notes al programa Martín Llade, que lamenta que no es conserve esta partitura, encara que “sí que existeixen alguns enregistraments de tots dos interpretant-la”. Els pianistes remarquen que “hi ha un freqüent diàleg concertant però no segons el concepte clàssic de piano i orquestra”, i confessen que “en l’arranjament hem volgut introduir molts jocs, dotant-lo d’un colorit genuïnament jazzístic”.
Pròxims concerts
En els pròxims concerts actuaran la moscovita Yulianna Avdeeva en el Centre Cultural La Beneficència, el dilluns 31, a les 19.30h. El programa Quintets amb piano II amb el pianista Carles Marín, Roberto Turlo (oboé), Vicente Alberola (clarinet), Salvador Sanchis (fagot) i María Rubio (trompa), ho faran en el mateix espai, el dimecres 2 de novembre a les 19.30h.
La huitena cita del festival és un “concert de concerts”. En ella, la Orquestra de València, de la mà del director Manuel Hernández Silva, actuarà amb els pianistes Carlos Apellániz, Claudio Carbó, María Linares, Óscar Oliver i Xavier Torres; així com amb Diego Ares (clavecí) i Antonio Simón (fortepiano i piano) en el Teatre Principal, el dijous 3 de novembre a les 19.30h.
Josep Colom
En l’últim concert, el divendres 4 de novembre en L’Almodí a les 19.30h, el pianista català Josep Colom clausurarà el festival amb obres de Chopin, Falla, Franck, Iturbi i Stravinski. Les entrades per als concerts són gratuïtes fins a completar l’aforament. Es poden aconseguir en la web www.entradesvalencia.com, en el Centre Cultural La Beneficència i per als concerts en col·laboració amb el Palau de la Música, en la seua pròpia web.
El Festival de Piano Iturbi, baix la direcció artística de Justo Romero, compta amb la col·laboració del Ajuntament de València, del Palau de la Música, del Institut Valencià de Cultura a través de la Direcció Adjunta de la Música i Cultura Popular, de la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma adscrita al Ministeri d’Afers exteriors, del Palau de les Arts Reina Sofia i del Festival Piano aux Jacobins; i es duu a terme en diferents escenaris de la ciutat de València (Teatre Principal, Palau de les Arts, Centre Cultural la Beneficència i L’Almodí).